„Nálunk a munkatársak a sztárok”

Október 11-én újra összegyűlt a hazai service design szakma, hogy bemutassák egymásnak eredményeiket és az új trendeket. Az innováció, vállalati kultúra, branding, customer experience, employee experience és service design témájú előadásokból a Works. csapata sem hiányozhatott, idén akadálymentesítés és telco sikerprojektek témákban adtak elő szakembereik. Az esemény kapcsán beszélgettem a Works. és a szakma jelenéről, jövőjéről a design ügynökség két vezetőjével, Maczinkó Ákossal és Lichter Tamással.

Milyen volt a 7. Service Design Day, mit emelnétek ki az esemény kapcsán?

Ákos: Rendkívül inspiráló, magas színvonalú szakmai nap volt véleményem szerint minden résztvevő számára. Széleskörű szakmai palettáról, 200-nál is több előadó közül válogathattak a szakmában tevékenykedők és a szakma iránt érdeklődők. Works. vonatkozásban pozitív személyes élményként kiemelném, hogy rengeteg ismerőssel tudtunk beszélgetni és minket is sokan szólítottak meg. Ez az esemény újabb lendületet adott számomra. Azt éreztem, hogy az elmúlt 9 év alatt a csapatunk szerves részévé vált a magyar design közösségnek.  

Tamás: Számomra is egyszerre volt klassz networking lehetőség és szakmai gondolatébresztő az idei Service Design Day. Élvezetes előadásokat hallottunk és jókat lehetett beszélgetni a büfében. Mi három előadással érkeztünk: két előadásunkban az ügyfelünkkel osztottuk meg a közös projektek tapasztalatait. A harmadikban az egyszerre aktuális és örökzöld témáról, az akadálymentességről beszéltünk, ezen belül is az akadálymentességi audittal kapcsolatos tapasztatainkról. 

Hangulat a CEU aulájában — Service Design Day 2024

Hogy érted, hogy aktuális az akadálymentesség?

Ákos: A közepes és nagyvállalatok számára előírás, hogy 2025. nyarától digitális felületeiket akadálymentessé tegyék. Mi úgy érzékeljük, hogy az ehhez szükséges szaktudás még nem mindenhol áll rendelkezésre. A Works. csapata szakmailag felkészült erre az átállásra, a csapaton belül már négy kolléga foglalkozik most teljes munkaidőben akadálymentes auditokkal. Lehet, hogy ez magasztosan hangzik, de mi hisszük, hogy az egyenlő esélyű hozzáférés által picit jobb lesz a világ. Elhivatottak vagyunk a szakma edukálásában is, az általunk készített tartalmakkal hamarosan találkozhattok weboldalunkon és a social felületeken.

Hogyan látjátok a piacot, az akadálymentesítésen kívül milyen változások érzékelhetők?

Tamás: Az egyik irány, ami látható, az az insource-olás, főleg nagyvállalatok esetében. Design osztályok, customer experience-, UX/UI design csapatok alakultak meg az elmúlt években és ezzel az ügynökségek munkájának egy része a megrendelői oldalra kerül. Ez egy természetes folyamat, ahogy növekszik a design érettség a nagyvállalatokban, házon belül szeretnék kiépíteni a kompetenciát. Kihívást jelenthet, hogy ezeket a csapatokat szakmai értelemben ápolni, fejleszteni szükséges ahhoz, hogy magas színvonalon tudják szállítani a megoldásokat. Amennyiben a csoport kis létszámú marad, úgy a képzés, a fejlesztés relatív költségesebb, a hosszútávú üzemeltetés nehézkessé válik. Ez a helyzet a közepes méretű cégeknél, számukra nem feltétlenül rentábilis a design osztályok működtetése már középtávon sem. A nagyobb cégekre jellemző, akár 20 fős csapatok szakmai értelemben önfenntartóbbak, kisebb fluktuáció esetén is megmarad a tudás és ebben a cégméretben van elég projekt, ami biztosítja a szakmai fejlődést. Ez a trend egyben azt is jelenti, hogy sokan átülnek a tanácsadói oldalról a megrendelői oldalra, a megrendelői oldalnak érvényesül az elszívó hatása.  

Látunk más trendeket is. Ilyen a már említett akadálymentesség, de ilyen a mostanában erősödő megrendelő oldali igény is, hogy a fókusz a B2B szegmensre helyeződik a lakossági célcsoportról. Nekünk is egyre több B2B kutatásunk és design munkánk van. Hogy egy másik konferenciát említsek, a napokban volt a FinTechShow, ennek a B2B, mint a digitalizáció célcsoportja volt a fő témája.  

Úgy látom, hogy az ügynökségeknek át kell alakulniuk és egy kicsit újra kell definiálniuk a szolgáltatási portfóliójukat, működésüket. Ha pozitívan tekintek a kihívásokra, akkor azt mondom, hogy ezek egyben új lehetőségeket jelentenek, új típusú kapcsolatok alakulhatnak ki a megrendelői oldallal.

Anna és Gellért az akadálymentességről beszél a Service Design Dayen

Ha már említetted a kutatásokat, ezen a téren mik a további terveitek?

Ákos: A design-hoz kapcsolódó kvalitatív kutatás olyan, amit általában nem éri meg házon belülre vinni, ez jellemzően kint marad ügynökségi oldalon.  

A kutatásokkal kapcsolatban is változnak az elvárások. Egyre erősebb megrendelő oldali igény, hogy a cégek saját ügyféladatbázisukból szeretnének toborozni válaszadókat a felhasználói élmény kutatásaikhoz, valamint az is, hogy a már lezajlott kutatásokból összegyűjtött tanulságokat céges insight adatbázisból kívánják elérni. Ezeket az elvárásokat meghallva, saját fejlesztésű szoftverrel készülünk a piacra lépni. Ez még számunkra a jövő év nagy meglepetése és kihívása is egyben.

Mit fog tudni ez a szoftver, miben segít?

Tamás: Azt szeretnénk elérni, hogy legyen egy eszköz, ami a vállalatok által készített vagy megrendelt kutatásokat segíti menedzselni a brieftől a zárásig és a kutatás utóéletéig. Konkrétabban, ezzel az eszközzel könnyen, gyorsan fog tudni válaszadókat toborozni a saját vagy külsős adatbázisból, a kutatáshoz kapcsolódó dokumentumokat egy helyen, strukturált formában tudja tárolni, visszakeresni. Ezen túlmenően célunk, hogy a kutatásokból összegyűjtött insight-ok utóéletét is támogassa a szoftver megoldásunk. Szóval ambiciózus céljaink vannak a termékkel.

Tamás és Ákos 2017-ben

Áttérve a design piac munkaerő oldalára. Milyen tapasztalataitok vannak a design szakemberek felkészültségét illetően?

Ákos: Mi úgy látjuk, hogy a design alapokkal a megrendelői oldal már képben van. Tőlünk egyre gyakrabban várnak el komplexebb tudást, széleskörű tapasztalatot. Tehát inkább a medior és senior szintű szakértelmet keresik kívülről. Tamással gyakran beszélünk arról, hogy mi vezetőként az adaptivitást, a generalista szemléletet keressük az új kollégákban és a meglévő csapatot is erre trenírozzuk. Azt gondolom, hogy a következő 5 évben rendkívül át fog alakulni a design szakma. A változás győztesei természetesen azok lesznek, akik a leginkább tudnak alkalmazkodni az átalakuló piaci igényekhez. 

Egyébként nem tett jót a szakmának, hogy a folyamatos design képzések ontják a piacra a juniorokat, miközben nincs ennyi szakemberre szükség. A résztvevők bár lelkesek, elhivatottak, a képzés elvégzése után sok esetben csalódottan munka nélkül maradnak.  

Ami viszont még továbbra is vonzó a tanácsadói oldalban, hogy sokféle iparágban, sokféle feladaton lehet tapasztalatokat szerezni és fejlődni. 

Tamás és Ákos 2024-ben

Miben van a Works. ereje, mi az, amire büszkék vagytok így 9 év távlatából?

Ákos: Fontos számunkra, hogy mindig hitelesek legyünk befelé és kifelé is. Szakmai műhelyt építünk a “one man show” helyett. A csapatban hiszünk, nincsenek sztárjaink. Öntanuló szervezetet működtetünk, ahol minimális hierarchia van. Azt hiszem, hogy nem megszokott a vezetési modellünk sem. A Works. két teljesen egyenlőrangú vezetőre épül. Mivel Tamásnak és nekem sincsenek vezetői allűrjeink, inkább a kompromisszumos működésben hiszünk, tényleg ketten vezetjük a céget.  

Tamás: A Works. másik erőssége, hogy több lábon állunk. Nem egy dologra specializálódtunk, hanem egymást jól kiegészítő, egymást erősítő, de önállóan is életképes szolgáltatásaink vannak, mint a UX és UI design, a kvali kutatás, az akadálymentességi audit, a végfelhasználói tesztelés. Ez egyszerre ad gazdasági stabilitást, és biztosít szuper lehetőséget a kollégáknak a tanulásra.  Mi magunk is együtt fejlődtünk egyébként a csapattal, a céggel. Kaptunk pofonokat is, nem mondom, hogy nem, de jókor kaptuk ezeket, és szerencsére gyorsan tanultunk belőlük. Jónéhány partnerünk hosszú évek óta lojális hozzánk, ez számunkra már önmagában is nagy elismerés.  

Previous
Previous

Daniss-Bodó Eszter: Az akadálymentesség jog, nem jó cselekedet

Next
Next

Microinteractions — When, how and why?