Miért fontosak a céges értékek?
Csapatépítő közös festés 2023 decemberében
Cégvezetőként rendszeresen felteszem magamnak a kérdést, hogy hol tart cégünk érettsége. A pénzügyi mutatók mellett ugyanolyan fontos számomra, hogy mennyit fejlődtünk a csapatkohézió terén. Az elmúlt közel 10 év során egyidőben sosem voltunk 25 főnél többen, ugyanakkor ebben az időszakban összesen több mint 50 kolléga dolgozott velünk. Vajon hogyan mérhető a szervezeti érettség, mihez képest határozható meg a fejlettségi szint egy folyamatosan változó környezetben? Úgy gondolom, hogy a jól meghatározott céges értékek megléte és szerepe a szervezetben tudnak segíteni ennek megítélésében.
Egy kreatív vállalkozás működésében a céges értékek nem csupán jól hangzó szavak a weboldalon vagy a márkastratégiában – hanem a mindennapi döntések és a csapatmunka alapjai. Ha világosan meghatározott értékek mentén dolgozunk, az segít összetartani a csapatot, gyorsabbá és hatékonyabbá teszi a döntéshozatalt, és biztosítja, hogy a vállalkozás hosszú távon is hű maradjon az alapelveihez. Egyben lehetővé teszi, hogy újra és újra ránézhessünk megfelelően alakul-e a csapat dinamikája és az együttműködés.
Ha például egy junior designer nem ért egyet az UI tervezés során hozott döntésekkel és nem mer szólni, hogy a tervezett weboldal vizuálja nem működik igazán jól, mert fél, hogy tapasztalatlanabbként nem illik kritizálnia, az hosszú távon hátráltatja a csapatot. Ha azonban a vállalkozás egyik alapértéke az őszinte visszajelzés, és ezt aktívan gyakoroljuk is – például minden megbeszélés végén van egy „feedback-kör” –, akkor mindenki tudni fogja, hogy a konstruktív visszajelzés nem öncélú kritika, hanem fejlődési lehetőség.
Fontos lépés volt a csapat életében, amikor 2024 év elején a teljes csapat bevonásával végre meghatároztuk a Works. értékeit. Tapasztalatok, tanulságok az elmúlt évből:
Miután kialakultak a közös értékek, azok legyenek mindig szem előtt. Találkozzon velük mindenki a hétköznapokban. Nálunk tavaly viszonylag hamar feledésbe merült a téma, nem volt tudatosan része a mindennapoknak. Most viszont mivel éppen dekoráljuk az irodánkat, ki fogjuk írni a falakra az értékeinket. Ezt azzal készítettük elő, hogy a legutóbbi csapatbeszélgetésen gyűjtöttünk történeteket, amelyek az egyes értékek meglétét vagy hiányát jól alátámasztják. Úgy éreztem a kollégákon, hogy ez segített az internalizálásban. Illetve kerek mondatokban is megfogalmaztuk a hitvallásunkat. Íme:
A Works. filozófiájának középpontjában a közösség áll. Hiszünk az emberi együttműködés teremtő erejében. Hiszünk abban, hogy munkánkkal a világot lépésről-lépésre élhetőbb hellyé varázsoljuk.
Látásmódunkat az empátia, a kölcsönös bizalom és tisztelet határozza meg. Így partneri viszonyt alakítunk ki szakértőink és ügyfeleink között, amire igazán büszkék vagyunk.
Évtizedes tapasztalatunk bizonyítja hitelességünket, visszatérő ügyfélkörünk pedig a megbízhatóságunkat.
Életigenlő, a világra nyitott csapatként működünk, akik folyamatosan alkalmazkodnak a változó piaci igényekhez. Izgatottan követjük a szakma újdonságait és elébe megyünk a trendeknek.
Rugalmasan, agilis módon közelítjük meg a feladatokat, és elkötelezettek vagyunk az elérhető legjobb megoldás kidolgozása mellett.
Az értékeknek nem elvontaknak, hanem a cselekvésre ösztönző, konkrét iránymutatóknak kell lenniük, amik lefordíthatók a működésünkre. Nem elég szavakat alkotni, azokat meg kell tölteni tartalommal is. Egy ideje már havi rendszerességgel egésznapos „falugyűlést” (=szakmai nap) tartunk. Itt sokat beszélgetünk, szakmázunk és foglalkozunk a csapat mentális jóllétével is. Ugyan gyakran indirekt módon, de az értékeink mentén nézünk rá a belső működésünkre.
A megélt történetek elmesélése segíti az értékek internalizálását és a kapcsolódást. Már hosszú ideje igyekeztünk retrókat tartani egy-egy projektet követően, de ez azért elég ad-hoc módon történt. Aztán tavaly kötelezővé tettük, és mára minden feladatot átbeszélnek a résztvevők a lezárást követően. A tanulságok feldolgozása, az őszinte szembenézés, a jó és rossz élmények kimondása előrelépés az ön- és csapatfejlődésben. Nyilván esetenként megterhelőek ezek a retró beszélgetések, de rendszeresen esnek ki belőle olyan jól megfogható, konkrét javaslatok, amiket be tudunk építeni a működésünkbe és növelni tudjuk a hatékonyságunkat, vagy a munkánk minőségét.
Az értékeket kommunikálni kell a külvilág felé is. A cégünkről alkotott képet jelentősen formálja, ha a befogadó fél tisztában lehet azzal, hogy mire számíthat tőlünk, és ez akár így számonkérhetővé is válhat. Úgy döntöttünk, hogy a megújuló sales anyagaink részévé tesszük az értékeink bemutatását, az álláshirdetésekben is ki fogunk térni erre a témára, és hát ez a poszt is valójában ezért született. 😊
Hiszem, hogyha a céges értékeink valóban beépülnek a mindennapokba és azokat tudatosan szem előtt tartva működünk, az nemcsak a csapatszellemet erősíti majd, hanem a Works. hosszú távú sikeréhez is hozzá fog járulni.
Ákos