Milyen digitális akadálymentesítési szolgáltatásra van szükséged? Segítünk választani!

A hozzáférhetőség nem luxus, hanem alapvetés: akárcsak a friss kenyér.

Arról már sok cikk született – Works.-ös kollégák tollából is – hogy a digitális akadálymentesség pontosan mit jelent, kikre vonatkozik a törvény és hogy mire kell odafigyelni a tervezés és fejlesztés során annak érdekében, hogy egy digitális felület megfeleljen az elvárásoknak.  

Ebben a cikkben bemutatjuk a szolgáltatásainkat, és segítséget nyújtunk abban, hogy mikor melyiket érdemes választani. 

1. Kockázatelemzés – a „kis audit” 

Amennyiben helyzetértékelésre, felmérésre van szükség, a kockázatelemzést javasoljuk ügyfeleinknek. Ez a vizsgálat kevesebb, előre meghatározott oldalra terjed ki, valamint csak egy eszközön, egy operációs rendszeren történik az audit. Elsősorban azokra az hibákra koncentrál, amik a legkritikusabbak és a használatot akadályozzák, valamint azokra, amik az adott iparág szereplőinek oldalain a leggyakrabban előfordulnak.  

Mikor válaszd? 

Azoknak az ügyfeleinknek ajánljuk, akik éppen elkezdenének foglalkozni az akadálymentességgel, de nem tudják, hogy hogyan is álljanak hozzá. Hasznos lehet olyan csapatoknak is, akiknek a fejlesztői kapacitása le van kötve, vagy csak egyszerűen egy olyan gyors és olcsó megoldásra van szükség, amiből kiderül, hogy hol vannak a fájdalompontok és mik a tipikusan legtöbbször előforduló hibák.  

Mit kapsz tőlünk? 

A módszer alapja az exploratív állapotfelmérés és a Pareto-elv: azonosítjuk azokat a hibatípusokat, amik a leggyakrabban fordulnak elő, illetve az elakadást okozó problémákat is. Az eredménydokumentum bemutatja a WCAG-sértéseket konkrét példák segítségével, valamint javaslatot tesz arra, hogy a javítás milyen szakértelmet igényel. 

Korlátok 

A kockázatelemzésnek vannak korlátai, amiket érdemes mérlegelni választás előtt:  

  • Mivel valójában nem auditról, hanem egy kockázatelemzésről felmérésről beszélünk, így ennek a szolgáltatásnak nem célja feltárni az összes előforduló hibát. Kockázatot jelenthet, hogy a hibák egy része nem kerül felfedezésre és kijavításra. 

  • A legtöbbször előforduló (tipikus) hibák közül nem kerül az összes felsorolásra, csak példákkal és leírással segítjük a többi hiba felfedezését. 

2. Részletes akadálymentesítési audit 

A részletes audit során csapatunk által kidolgozott módszertan segítségével tárjuk fel az oldalakon található hibákat. Ez biztosítja azt, hogy az egyértelműen akadályozó hibákon felül azok az problémák is feltárásra kerüljenek, amik a WCAG kevésbé magától értetődő, nehezebben megfogható sikerkritériumait sértik. 

Mikor válaszd? 

Ezt a szolgáltatást azoknak az ügyfeleinknek javasoljuk, akik már túl vannak az akadálymentesítésen és egy „reauditot” szeretnének lefolytatni a még megmaradt hibák kijavítása érdekében. De olyan csapatoknak is hasznos lehet, akik az audit után rövid időn belül ki tudják javítani a feltárt problémákat, így nem történik nagy változás az oldalon az audit és a hibajavítás között. Segítséget nyújthat annak megismerésében is, hogy pontosan milyen szempontoknak kell megfelelnie a felületnek és ez a jövőbeli hibák elkerülését is elősegítheti. 

Mit kapsz tőlünk? 

Egy teljeskörű, minden hibára kiterjedő auditot asztali és mobil környezetben. Az eredménydokumentum egy részletes hibalista WCAG-hivatkozásokkal, javítási javaslatokkal és a valószínűsíthető felelős szerepkör megjelölésével.

Screen Reader, Accessibility Testing, Alt Text. Illusztrációk az Accessibility Icon Collectionből.

3. Akadálymentesítési képzés 

Kétnapos, gyakorlatközpontú képzésünk célja, hogy a szervezeten belül is kialakuljon az akadálymentes szemlélet és tudás. A résztvevők megismerik az elméleti alapokat (törvényi háttér, fogyatékosságtípusok, statisztikák), a WCAG szabványokat, valamint megtanulják, hogyan lehet kézi és automata eszközökkel önállóan is ellenőrizni az akadálymentességet. A résztvevők segítséget kapnak továbbá az általunk készített auditok eredményeinek megfelelő értelmezéséhez is, így biztosítva, hogy a jövőben a segítségünk nélkül is tudjanak visszajelzést adni a fejlesztőknek vagy designereknek. 

Mikor válaszd? 

Azoknak az ügyfeleinknek ajánljuk ezt a szolgáltatást, akik már túl vannak legalább egy szakértői auditon, feltárt hibák kijavításán, de mellette folyamatosan dolgoznak a felületek megújításán is, hiszen így nem kell minden frissítés előtt külső auditorhoz fordulni. Hasznos lehet abban az esetben is, ha egy csapat belső kompetenciát szeretne építeni és hosszú távon költséget szeretne csökkenteni. 

Mit kapsz tőlünk? 

Egy kétnapos, gyakorlatközpontú tréninget, ami magában foglalja a jogi háttér, a fogyatékosságtípusok és a WCAG kritériumok bemutatását, valamint az auditálás alapjainak elsajátítását a csapat saját weboldalán. A képzés végére a csapat közösen kialakítja a saját hibalista mintáját, amit gyakorlatban is alkalmazunk a feladatok során. 

4. Felhasználói teszt érintettekkel – valódi élmény, valódi visszajelzés 

Az egyik legértékesebb visszacsatolást közvetlenül az érintettektől kapjuk. Felhasználói tesztjeink során olyan fogyatékossággal élő tesztelőket vonunk be, akik saját általános tapasztalataikon túl egy éles felületről is tudnak visszajelzést adni. A tesztelőket saját, megbízható adatbázisunkból toborozzuk, ahol a látássérült felhasználókon túl egyéb fogyatékosságtípussal élő résztvevők is elérhetők. 

Mikor válaszd? 

Elsősorban azoknak a csapatoknak ajánljuk, akik már túl vannak az auditokat követő hibajavításon, akár a reauditon is és még egy utolsó ellenőrzést szeretnének végezni a felületen a blokkoló és nagyobb problémát okozó hibák kiszűrésére. Alkalmazhatjuk ezt a teszt típust speciális környezetben is, amit a klasszikus audit módszertannal nem lehet hatékonyan ellenőrizni. Ilyen pl. a tévé, a kioszk, a POS vagy egyéb hardveres felületek. 

Mit kapsz tőlünk? 

  • UX interjúk
    Strukturált beszélgetések, ahol a felhasználók megosztják tapasztalataikat, nehézségeiket és észrevételeiket a digitális felület használata közben. 

  • Hibakereső teszt
    A funkcionális tesztelés egy speciális formája, amelyet az akadálymentesítési szempontokkal egészítünk ki. A cél, hogy az érintettek minél több problémát találjanak, illetve megtalálják az elakadást okozó hibákat, amelyeket aztán az általunk kidolgozott, WCAG alapján létrehozott szempontrendszer szerint rendszerezünk és értékelünk. Bár ez a módszer nem helyettesíti az akadálymentes auditot, kiválóan alkalmas a legsúlyosabb hibák kiszűrésére. 



Több szinten, több módszerrel, de egy céllal dolgozunk: hogy digitális szolgáltatásaid mindenki számára hozzáférhetőek legyenek – ez nemcsak törvényi kötelezettség, hanem egy befogadóbb, nyitottabb digitális világ alapja is. 

Ha kérdésed van szolgáltatásainkról, vagy nem vagy biztos abban, hogy csapatod számára melyik a megfelelő irány, keress minket bizalommal!


A szerző Kemper-Ángyán Eszter, a Works. experience designere és akadálymentesítési szakértője.

Next
Next

Elérhetőbbé teszi az AI a UX-kutatást – vagy csak olcsó illúziót kínál?